szept 6, 2013

Posted by in , , | 3 Comments

Mi lesz a Sötétség után? – Star Trek hírek, 2013. 36. hét

bd3d_startrek2

Az Into Darkness csöndben eltűnt a mozikból, és immár a nappalik felé tart. 2013. október 16-tól idehaza is kapható DVD-n, BD-n, BD3D-n, valamint egy fémdobozos díszkiadás is várható, ami a “sima” BD-t és a 3D-t is tartalmazza (a hír és a kép a DVDExtráról származik). Extraként a DVD-n mindössze kettő, a blurayen pedig hat kisfilmecske szerepel.

Nincsenek kivágott jelenetek, nincs kommentár, de még csak trailerek sem. Különös, hogy csak ennyi extratartalom került a lemezekre? Igen. Van valami mögötte? Van.  És ezen vannak kiakadva a kinti rajongók.

Az történt ugyanis, hogy ennél sokkal-sokkal több extraanyag készült, ami nem is csoda, ha tekintetbe vesszük, hogy a “régi” sorozatévadok új kiadásán is mennyi extra van, az Into Darknesshez pedig még csak archívumban kutatni sem kellett. Nos, az a helyzet, hogy a filmhez készült extrák 3/4 részét különböző bolthálózatokban árusított extralemezekre szórták szét. Vagyis, ha valaki mondjuk az amerikai  Targetben vásárol, a film mellé kap egy extralemezt, amin más tartalom van, mintha mondjuk a Best Buy-nál vásárolt volna.

intodarknessbdrection

Rendezői kommentárt mondjuk egyikük sem talál, azt az iTunes boltban vásárlók kaphatnak – igaz, ehhez 4.8 GB-ot kell letölteniük. És ezért azért is kár, mert a kommentár különösen érdekesnek tűnik: nem szimpla audiókommentárról beszélünk, a résztvevők ugyanis néha beletekernek, visszacsévélnek, mutogatnak, rajzolnak a filmbe, vagy időnként kulisszák mögötti képeket vetítenek rá a képre.

Webshopok kínálata alapján teljesen más extrafilmek találhatók az ausztrál kiadáson, de vannak olyan országok (úgy néz ki, ilyen lesz Magyarország is), ahol egyáltalán nem adnak extralemezt a film mellé. Egyes kiadásokhoz digitális letöltési kódot is adnak (a britek és az amerikai nézők így az említett kommentárhoz is hozzájuthatnak), de például az extra-drága Amazonos ajándékdoboz mellé (ami egy fézerreplikát is tartalmaz!) egyáltalán nem jár pluszlemez.

További érdekesség a képarány kérdése. A film 2,40:1 képarányban készült, de egyes jelenetei IMAX-kamerával forogtak, 1,78:1 arányban, a bluray kiadáson ezeket az IMAX-es jeleneteket is visszavágták 2,40:1-re, jelentős képveszteséget okozva ezzel. Érdekes módon viszont úgy néz ki, hogy a német kiadású 3D/Blu-ray/DVD-kombó szett ezeket a jeleneteket is megvágatlanul tartalmazza (és a film lejátszása közben változik a képarány), és a letölthető kommentáros változat is IMAX-es képarányú.

imax2IMAX-verzió

ws-vs-imax2Blu-ray

imax5

IMAX-verzió

ws-vs-imax5Blu-ray

A rajongók fel vannak háborodva, a dologért nem tudni ki a felelős – a stúdió, vagy az extrákat is készítő Bad Robot -, remélhetőleg a Star Trek XIII-nál nem fog kialakulni ilyen méltatlan helyzet.

***

Novemberben jelenik meg a Star Trek: The Next Generation 5. évada felújított változatban, BD-n.  Ebben az évadban található számos fantasztikus epizód, mint pl. a “Darmok“, a “Cause and Effect“, vagy a “The Inner Light“. Íme a kiadás előzetese:

Az évad-doboz mellett ismét várható egy kétrészes epizód tévéfilmes kiadása, ezúttal ez a “Unification” lesz:

unification_large

Utóbbi kiadvány, ami ezúttal már csak az USA-ban jelenik meg (de régiófüggetlenül), saját extrákkal rendelkezik majd.

***

Star Trek: The Fall” néven indul egy öt részes, havi megjelenésű könyvsorozat szeptemberben, ami az “új” Deep Space Nine állomás építéséről szól majd (a kiadvány ugyanis a könyvfolytatás-sorozat része is). A startrek.com egy jó kis összefoglalócikket is szentelt a témának, aminek remek magyar fordítását Neb blogján olvashatjátok.

revelation-and-dust-cover

***

William Shatner új albumot jelentet meg októberben, “Ponder the Mystery” címmel.

william-shatner-ponder-the-mystery

Igen, a borítót is komolyan gondolják

Az eddig kiadott albumokból kiindulva ismét formabontó anyagokra számíthatunk…

***

Az idei Star Trek-karácsonyfadíszek a Hallmarktól: a USS Kelvin, és a “Kirk/gorn párharc”-szobor. Gorn már korábban is volt, de úgy látszik egy késsel ölni készülő gyíkféléből egy karácsonyfán sosem lehet elég.

kelvin_2

kirk_gorn_1

***

Lassan a végéhez közeledik a The Next Generation felújítása, így mindenki izgatottan várja a hírt, hogy folytatódik-e a dolog a későbbi sorozatokkal is. Konkrétan megerősítve még semmi nincs, hírek szerint a TNG és az Enterprise-évadok eladási mutatóitól teszik függővé a dolgot.

A helyzetet nehezíti, hogy a DS9 és a VOY későbbi évadaiban egyre több a CGI-használat, és kétségesnek tűnt, hogy ezek az elemek még hozzáférhetők.

A TrekCore egyik munkatársának sikerült felkutatnia a Foundation Imaging egy munkatársát (a Foundation volt az egyik cég, aki a CGI-t készítette), és sikerült kiderítenie, hogy a kérdéses elemek nekik még mindig megvannak. Ráadásul a számítógépes modelleket sokkal nagyobb részletességgel készítették, mint ami végül is a tévében látható volt, ezek relatíve könnyen átalakíthatók HD-felbontásúvá (munka még így is lesz vele, de nem kell mindent elölről kezdeni, mint a TOS-felújítás esetében).

Az illető a cikk kedvéért egy gyors rendert is összedobott egy a “Waltz” c. DS9-epizódban szereplő hajóról. Íme a Nebula osztályú USS Honshu az epizódban:

waltz_002

Ez pedig a HD-változat:

NeblaClass_Honshu-DS9_HD_r24

(A képek kattintásra nagyobbak lesznek.)

***

Minden eddiginél alaposabb betekintést nyerhetünk az Eredeti Sorozat készítésének kulisszatitkaiba, egy új könyvben, amit nemrég sikerült megfinanszíroztatni a Kickstarteren. A kötet különlegességét az adja, hogy a szerzőnek hozzáférése volt Gene Roddenberry archívumához.

tatv_s1_book

A “These Are The Voyages” első kötete az első évadot mutatja be, de várható a folytatás.

A kiadó weboldala, további infókkal, elolvasható mintafejezettel itt érhető el.

***

Az idei, Las Vegasban tartott Star Trek Conon (ami a legnagyobb ilyen jellegű rendezvény jelenleg) az összegyűlt rajongók rangsorolták az eddigi Star Trek mozifilmeket. Nem meglepő módon a “Khan haragja” nyert, a “Sötétségben” viszont úgy látszik nem aratott túl nagy tetszést a törzsközönség soraiban, mert csak az utolsó helyet sikerült elcsípnie. További érdekesség a “Galaxy Quest” hetedik helye.

A sorrend:

  1. LEGJOBB: Star Trek II: The Wrath of Khan
  2. Star Trek: First Contact
  3. Star Trek VI: The Undiscovered Country
  4. Star Trek IV: The Voyage Home
  5. Star Trek III: The Search For Spock
  6. Star Trek (2009)
  7. Galaxy Quest
  8. Star Trek Generations
  9. Star Trek: The Motion Picture
  10. Star Trek Nemesis
  11. Star Trek Insurrection
  12. Star Trek V: The Final Frontier
  13. Legrosszabb: Star Trek Into Darkness

startrek-into-darkness-63-better-at-acting-benedict-cumberbatch-chris-pine

***

A szavazgatás mellett jelmezbeöltözéssel is múlatták az időt Vegasban: mindjárt meg is döntötték a “legtöbb Star Trek jelmezes egy helyen” Guinness-világrekordját, 1085 fővel. Az utolsó sorszám egyébként Terry Farrellé volt, aki maga is besegített a rekorddöntésbe.

wr2

Vajon a FedCon jövőre megpróbálja elhódítani a címet?

***

Felmerül a kérdés, hogy mit tudhatunk jelenleg a franchise jövőjével kapcsolatban.  Hivatalos, megerősített információk nincsenek, nyilatkozatokból viszont következtethetünk.

Először is tudni kell, hogy az Into Darkness nem volt akkora siker, mint amire a stúdió számított. Messze nem volt bukás természetesen, de egy nyári blockbustertől a stúdió nemcsak annyit vár, hogy a befektetett 190 millió dollárt (plusz még kb. 50 milliós marketingköltséget) duplán hozza vissza. Jó hír, hogy ezúttal jól alakultak az Amerikán kívüli bevételek, viszont sajnos a konkurens blockbusterek (Iron Man 3, Fast & Furious 6) sokkal jobban teljesítettek (ezek akár meg is kétszerezték a hazai bevételeiket).  Szintén rossz hír, hogy az Into Darknessre jegyet váltóknak csak 25%-a volt 25 év alatti (az előző film esetében ez 35% volt).

Az 50. évforduló

A stúdió egész biztosan érdeklődik aziránt, hogy az évfordulós évben új filmet mutasson be (különösen, hogy tavaly a Skyfall c. James Bond-filmnek is jól sikerült a születésnapot bevételre váltania), de az új film egyelőre még nem kapott zöld utat, ami azért meglepő, mert a 2009-es Star Trek-film premierje után ez sokkal hamarabb megtörtént.

Damon Lindelof, Roberto Orci és Alex Kurtzman, azaz a mostani írócsapat több helyen nyilatkozott róla, hogy szó van egy 2016-os filmről. JJ Abrams, mint rendező valószínűleg nem ér rá, a Star Warsos elkötelezettsége miatt, a Paramount állítólag rendezőt keres. Eddig szóba került: Joe Cornish (Attack the Block), Matt Reaves (Cloverfield), Joseph Kosinski (Tron: Legacy) és Alfonso Cuarón (Children of Men). A listán rajta volt Neill Blomkamp (District 9) is, de ő nemrégiben azt nyilatkozta egy újságnak, hogy nem érdekli a feladat.

Valószínű, hogy az új filmnek csökkentik a költségvetését (különösen a fent említett bevételi eredmények fényében), de ez remélhetőleg előhozza a készítők kreativitását, és nagyobb hangsúly esik a karakterekre és a történetre. Korábban is történt már ilyen: az 1979-es The Motion Picture után is csökkentették a költségvetést, de kaptunk utána egy „Wrath of Khan”-t, szóval ez nem biztos, hogy rossz hír.

A Bad Robot (JJ Abrams produkciós cége) jelenléte továbbra is biztosra vehető, de, hogy JJ mennyire ér rá, nem lehet tudni.

paramount-bad-robot1

 Új tévésorozat?

Többen úgy gondolják (én is…), hogy a Star Trek otthona a televízióban van. Bryan Fuller író/producer (jelenleg a „Hannibál”, régebben a „Pushing Daisies” írója) többször is jelezte, érdekelné egy új Star Trek-sorozat.

Megkapja-e a lehetőséget? Nem tudni. A helyzetet nehezíti, hogy a Viacom 2005-ös szétválása óta a Star Treknek két „gazdája” van: a filmes jogokat a Paramount Pictures, a tévéseket pedig a CBS Studios birtokolja. A két „univerzum” ugyan szorosan kapcsolódik egymáshoz, de két félnek, két menedzsmentnek szorosan együtt kellene működnie egy új Trek-sorozat készítése esetén, ami sosem egyszerű. És tegyük azt is hozzá, hogy a megrendelő félnek (legyen az tévé, vagy kábelcsatorna) jelentős befektetést kéne eszközölnie, még mielőtt akár egyetlen centit is leforgatnának (díszletek, speciális effektusok – egy Star Trek-sorozatnál ezek jelentősebb tételek, mint más sorozatoknál).

Rajzfilmsorozat?

Rajzfilmről már régóta terjednek hírek, és nyilván olcsóbb is lenne, mint egy élőszereplős sorozat, de kihívások itt is vannak. Ki lenne a célcsoport? „Lebutított” Treket készítenének fiatalabb közönségnek? Vagy komolyabbat, mint pl. a Star Wars Clone Wars?

A kihívások nagyok, de biztosak lehetünk benne, hogy a stúdió nem fogja veszni hagyni a Star Trek franchise-t: közönsége egészen biztosan van, és az Into Darkness körül viták is azt bizonyítják, hogy nagyon sokan, nagyon szeretik ezt az univerzumot.

fan_from_londonRajongó megy Londonban az Into Darkness bemutatójára

 ***

Addig is: a “régi” Star Trek a magyar tévékben: az Enterprise és a Deep Space Nine az AXN SciFi-n, a Voyager pedig a Viasat6-on. Szinte naponta.

***

És végül két videó. Az első roppant szórakoztató: Picard kapitány és legénysége kritizálja az Into Darknesst:

A másik pedig egy “őszinte trailer” szintén erről a filmről:

 


  1. Hát nagyon érdekes. A TNG és ha lesz később, akkor a DS9 és VOY felújított évadokat is megfogom venni (a Honshu képe után még inkább).
    Viszont, annak az apró, de nem elhanyagolható ténynek a tudatában, hogy JJ leszáll az ST-ről örömtáncot járok. Végre lehetőség van egy olyan ember találására, aki ért is az ST-hez. De gyűlölöm JJ-t amiért így elnagyolta és látvány filmmé alacsonyította az ST-t. GRRRRRR!! Látszik, hogy nem tudja miben is rejlik a dolog nagysága… maradjon meg csak az SW-nél… rontsa el az.

  2. Attól, hogy nem JJ rendez, attól még az eddigi kreatív team megmarad – az írók például változatlanok. A Bad Robot továbbra is kapcsolatban van a Trekkel, nem tudom elképzelni, hogy JJ egy minimálisan ne folyna bele a kreatív ügyekbe. Szóval szerintem korai az az örömtánc.

Leave a Reply

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>